Eurovox dag 2 #Riga

We starten deze dag om 10:00 met repeteren. Ik heb Blackbird meegenomen om te zingen als groep “YPP’s” (geselecteerden van het Young Professionals Program) en we hebben best wat tijd nodig om dat te repeteren want niemand heeft het stuk van tevoren gezien of gehoord. We hebben een leuke opwarming en we leren elkaar een beetje muzikaal kennen voordat we van start gaan. In de middag gaan we lekker even er tussenuit om koffie te drinken en te lunchen, we hebben weer lekkere lol. Wanneer om 14:00 het programma begint kijk ik uit naar een aantal dagen heerlijk zang-slurpen! Het programma is heel divers en we worden verwelkomt met een concert van verschillende studenten van het conservatorium van Riga waar het congres ook plaatsvindt. Wat me opvalt is dat de zaal voornamelijk vol zit met oudere zangers / zangeressen / docenten die voornamelijk bezig zijn in de klassieke muziek. Termen als “twang” en het maken van het geluid achter de term wordt door sommigen zeer verbaasd en soms zelfs hoofdschuddend ontvangen. Dat verbaast me enigszins, zeker omdat ik al gewoon ben met bijvoorbeeld deze term sinds de eerste klas op de HAVO voor muziek en dans. Dat is nu zo’n 15 jaar geleden… Het maakt me heel nieuwsgierig naar de komende dagen. In ieder geval zijn mijn notities interessant en zijn er natuurlijk genoeg dingen gezegd die interessant zijn en nieuw, en anders goed om te herhalen:

“Kijk als docent naar iedere individuele zanger. Kijk naar: zijn pitch / range, de stijl waarin hij/zij zingt en de elementen van het stuk”. Dit is een interessante opsomming, het bevestigt mij in de manier waarop ik momenteel al les geef en dat is fijn, tegelijkertijd geeft het me ook opnieuw richting: Het is goed om je bewust te zijn van de stijl waarin mensen zingen, je hoeft geen opmerkingen te geven over elementen die niet op dat moment relevant zijn voor de zanger en of de stijl. Hierover kan je van mening verschillen als vaknerds onder elkaar, maar het was voor mij weer een inzichtgevend element.

Wat ook interessant is, en waar ik later op het seminar nog eens extra mee geconfronteerd word is wat voor invloed de lichaamshouding voor invloed heeft op de stem. Het is gebleken dat we gauw vergeten wat we leren in een les, het is moeilijk om te reproduceren en concretiseren wat we in een les hebben geleerd. Een concreet onderwerp is dan de lichaamshouding. Wat dan een heel interessant en nieuw object is wat van toepassing is in dit geval is een spiegel met vierkanten erop. Je kunt goed zien of je recht staat! Leerlingen: Vanaf nu ga ik weer beter op jullie houdingen letten! 😉

Morgen moet ik bij mijn oud-docent Ineke van Doorn in haar lezing een eigen versie van een stuk zingen: Yesterday. Hiervoor wil ik uiteraard het onderste uit de kan halen en ik had al besloten dat ik Yesterday wilde vertalen. ‘s Avonds laat zit ik dus nog te werken aan mijn vertaling van Yesterday (The Beatles, kennen we die nog in 2015?). Dit is het resultaat. Gebruik ‘m gerust als je Yesterday eens anders wilt zingen dan anders…

 

Gisteren scheen de zon het was een mooie dag

Maar vandaag is alles grijs en zwart

Waar is de zon, die ik toen zag?

 

Onverwacht

Ben ik niet meer wie ik was vannacht

De schaduw van de nacht heeft mij omvat

Die kille nacht, kwam onverwacht

 

Waarom moest jij gaan, ’t is m’ontgaan wat ik misdeed

Zei ik nu alweer iets verkeerds, ‘k heb geen idee

 

Gisteren

Was de liefde nog het spel van twee

’t Is nu voorbij, opeens ben ik alleen

Oh was het maar weer gisteren

 

Morgen is de WUP om 8:30, dus ik ga dan maar gauw slapen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *